Skip to content
All posts

Twitterjournalist!

Ok, det var kanskje å ta i litt.
Journalist er jeg ikke, men å livetwitre, det kan jeg!

Jeg har i drøye to år nå, livetwitrert fra flere seminarer jeg har vært på. Dette får jeg stort sett veldig hyggelige tilbakemeldinger på. Med livetwitring mener jeg at jeg summerer opp det som blir sagt fra scenen, i tweets, fortløpende. Basert på tilbakemeldingene jeg får på dette, tilfører dette verdi både for de som ikke har anledning til å delta selv på seminaret, men vel så hyggelig; mange som er på samme seminar som meg, sier at de får en verdi av å lese mine tweets, både underveis og i etterkant, som en slags oppsummering.

Spørsmål jeg ofte får stilt i denne forbindelsen, er "hvordan jeg klarer det?" og "hvorfor jeg gjør det?"

Hvordan jeg klarer det, er enkelt å besvare; det er en treningssak. Jeg har alltid vært glad i å ta notater underveis i en forelesningssituasjon og er ikke av typen som kan ta notater i stikkordsform eller av veldig kreativ art, som med tankekart og slike ting. Mine forelesningsnotater da jeg studerte, var ofte populære å lese av om man ikke hadde fått vært på forelsning selv, fordi jeg fikk med stort sett det viktigste og hadde oversiktlige og utfyllende notater. Det er det jeg nå har videreført til twitter på slike seminarer; tweetsene mine må ha mening enkeltstående, men også aller helst ha en mer utfyllende mening, om man leser alle tweetsene fra samme seminar fra meg, lest etter hverandre.

Hvorfor jeg gjør det, er også ganske enkelt å forklare; fordi det skaper verdi for meg selv og andre. Jeg har alltid lært ved å ta notater, og husker selv ting bedre på den måten. Det blir min måte å ta notater på. Men absolutt vel så viktig; det at jeg får tilbakemeldinger på at dette gir verdi for andre. Hadde jeg fått tilbakemelding om at det kun opplevdes som støy i twitterfeeden til folk, hadde jeg naturligvis sluttet med det på flekken.

Når jeg nå går så friskt ut i dette blogginnleggets tittel, og hevder at jeg er en twitterjournalist, så er det dels å ta terminologien for langt (jeg er økonom, ikke journalist!), men det har likevel en viss rot i virkeligheten.

 

Da Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO) skulle arrangere sitt event, Årets Markedsfører, ble jeg invitert til arrangementet på lik linje som de inviterte noen journalister. Det betydde at jeg fikk delta på arrangementet gratis, og det var naturligvis ikke lagt skjul på hvorfor jeg ble invitert og hvorfor jeg fikk det gratis; det var fordi de hadde fått med seg at jeg likte å "livetwitre" fra slike arrangement. Det var for øvrig likevel ikke lagt som en forutsetning for at jeg skulle få komme, at jeg måtte livetwitre fra kvelden. Det var heller ingen andre føringer for min deltakelse.

Jeg opplevde dette dermed som et bevist på at Markedsføringsforeningen i Oslo er flinke til å utnytte mulighetene som sosiale medier kan gi dem og som et tegn på at de forstår mediene godt. Forståelse både i forhold til å avdekke hvilke personer som det kan være hensiktsmessig å følge og invitere til slike arrangementer, men også i forhold til å det å forstå hva god spredning kan medføre om man gjør jobben bra og hva verdien av dette kan være. Nå har jeg ikke bedt om en tilbakemelding på hvorvidt de hadde satt seg konkrete mål ift hva slags spredning de ønsket (det er jeg forholdsvis sikker på at de ikke hadde satt), så jeg vet sånn sett ikke om jeg har innfridd deres forventninger til meg. Men; jeg har fått tilbakemeldinger fra ukjente, som forteller meg at de husker meg fordi jeg "twitret så bra fra Årets Markedsfører-arrangementet". Det er i det minste et godt tegn!

 

Nå er det et annet firma som har hoppet på denne måten å utnytte twitter (og meg!) på, og det er INMA. Dette er en bransjeorganisasjon som jobber for å fremme bruken av digitale kanaler, så det er ikke unaturlig at de ligger i forkant ift å utnytte digitale muligheter, men det er like fullt spenstig gjort. INMA arrangerer hvert år Gulltaggen, Nordens største konferanse for digital markedsføring. Når Gulltaggen starter i morgen tidlig, og gjennom hele konferansen tre dager til ende, skal jeg være hovedansvarlig for å twitre fra deres egen, offisielle @gulltaggen-twitterkonto.

Jeg skal gjøre mitt beste med å twitre live fra foredrag og også noen pauseinnslag (se fullt program her). Jeg håper det kan tilføre en verdi for to grupper; 1) de som er på seminaret og 2) de som ikke er på seminaret. En slik konferanse går over flere dager, men det arrangeres flere foredrag samtidig av og til, så forhåpentligvis kan jeg da dekke eventuelle hull folk måtte få underveis, ting de ikke får med seg eller ikke får deltatt på. I tillegg håper jeg at jeg kan twitre såpass bra og interessant fra konferansen, at de som ikke har anledning til å delta i år får tilført en verdi - og kanskje aller helst; kjøper en billett neste år. Det er mange dyktige foredragsholdere på listen i år, så om du er interessert i innovasjon, design, sosiale medier, teknologi, digital strategi og den type emner, så håper jeg du vil følge seminaret på twitter; @gulltaggen.

 

Jeg takker for muligheten og tilliten INMA gir meg, gleder meg veldig til årets Gulltaggen (for i fjor var helt strålende - les gjerne mitt blogginnlegg fra fjorårets konferanse her.) - og håper du vil følge med underveis tirsdag, onsdag og torsdag denne uken. Har du konkrete ting du vil at jeg skal spørre foredragsholderene om, seminarer du mener jeg absolutt må være på eller slike ting, så legg gjerne igjen en kommentar her.

 

Nå er jeg klar for konferanse!