Skip to content
All posts

Slik får du mest ut av «nye» Facebook

Facebook har endret utseendet på sidene til bedrifter og organisasjoner. Nå ligner de mer på de nye personsidene. Innen 30. mars må du gjøre overgangen til de nye sidene. Facebook innfører nå sin nye «timeline» - eller tidslinje - for bedrifter og organisasjoner - og i den forbindelse ble jeg intervjuet av Carsten Pihl til Dine Penger / VG Nett om hvilke endringer bedriftene må tenke på før endringen gjennomføres.

Lese hele artikkelen her: VG Nett | Dine Penger : Slik får du mest ut av «nye» Facebook.

I artikkelen trakk jeg frem facebooksiden til Fotograf Jan Ivar vik
som en som har utnyttet de nye mulighetene godt.

 

En enda mer fullstendig gjennomgang av hva du må tenke på før overgangen til
FACEBOOK TIMELINE

1. Laste opp coverbilde / bakgrunnsbilde
Med coverbilde kan bedriften raskt gi alle som kommer innom deres facebookside et slags inntrykk av hvilken side de har kommet til. Sette stemningen og temaet for siden. Coverbildet må gjerne byttes for å følge bedriftens kampanjer, sesonger e.l, men det kan ikke benyttes til salgsfremmende tiltak (“Salg!”), ha kontaktinformasjon som telefon eller bedriftens URL (hjemmesideadresse) eller inneholde andre “call to actions”, dvs budskap av typen “Lik oss!, Sjekk ut vår hjemmeside!” eller annet.

  • Størrelsen er 851 x 315 pixler
  • De nederste 115 pixlene av bilde er synlig idet man kommer inn på siden, og så scroller man opp de resterende 200 pixlene (derfor; tenk på hvordan bildet ditt ser ut nederst).

2. Vurdere profilbildet
Mange har brukt profilbildet sitt på facebook til å gjenspeile kampanjer eller tilbud, følge sesonger, inneholde tekstinformasjon eller annet – nå er denne plassen tenkt til å være selskapets logo og være et mer stabilt og dermed gjenkjennelig element på facebooksiden.

  • Størrelsen er 135 x 135 pixler

3. Lage knapper til eventuelle undersider / apper / faner
Menyen slik vi kjente den fra venstresiden under profilbildet, vil ikke lenger eksistere. Nå får vi i stedet knapper under coverbildet, som linker inn til de ulike applikasjonene / fanene vi har på facebook. Facebook har noen som er standard og en integrert del av plattformen deres, som Bilder, Arrangement, Notater, Kart m.fl., men i tillegg har mange bedrifter laget egne apper med innhold tilpasset deres bedrift. Eksempler på dette kan være Velkommenfane / landingsside, Konkurranse-/kampanjefane, Presentasjon av teamet som svarer på facebook og mange, mange andre applikasjoner. Det er altså alle disse fanene som nå får en egen knapp som linker rett inn til innholdet.

  • Størrelsen er 111x74 pixler
  • Man kan ha inntil 12 applikasjoner samtidig, men kun 4 av disse er synlige fra forsiden uten å trykke på en “mer”-pil.
  • Av de 4 tilgjengelige plassene, er en plass forbeholdt til “Bilder”-fanen, så du har 3 plasser til disposisjon.
  • Man kan bytte plasser på disse appene etter som hva man selv synes er viktigst å vise frem. Har man en kampanje, har man kampanjefanen blant topp 4, men etter kampanjeperioden, bytter man den ut med en av de andre. Dynamisk og effektivt!
  • Greit å notere seg at siden man kan lage apper på / faner på, hvor man før hadde 520 pixler til rådighet, nå har hele 810 pixler – så man har dermed god plass til å lage fine, oversiktlige og nyttige apper for følgerene på facebook.

4. Legge inn noen av bedriftens milepæler?
Facebook åpner nå for å kunne publisere innhold “tilbake i tid”, dvs at vi kan legge ut innhold på bestemte datoer i historien. Man kan eksempelvis legge ut en oppdatering om dagen da selskapet ble grunnlagt, når selskapet nådde noen store mål, ble kjøpt opp, etablerte nye butikker eller hva det måtte være – og disse milepælene blir godt synlige og får stor plass på din nye Timeline. Ved å publisere et bilde som milepæl (milestone), får bildet automatisk plass over begge “kolonnene” i timelineen din, med størrelsen 843 x 403 pixler.

5. Ikke lenger landingsside, hva nå?
Tidligere kunne man definere en “landingsside”, dvs en applikasjon / fane man ønsket at folk som ikke enda likte bedriftens side skulle få se, eksempelvis en Velkommenfane, som oppfordret til å like bedriftens facebookside. Dette er ikke mulig lenger, alle ledes nå inn til bedriftens facebookvegg – og må i så fall selv klikke seg inn videre på Velkommenfaner eller andre faner (se punkt 3.) Det finnes likevel muligheter til å påvirke hvilket innhold folk skal se når de kommer inn til din facebookside;

  • Pinne / låse innhold øverst
    Du kan pinne / låse en av dine statusoppdateringer, slik at den alltid ligger øverst til venstre på din facebookside, altså rett under coverbildet og profilbildet. Den er da pinnet / låst i maks 7 dager. Det kan være hensiktsmessig å gjøre dette av flere grunner;
  1. Om du har lagt ut informasjon om en kampanje, som du ikke vil skal forsvinne nedover på veggen, kan du nå pinne oppdateringen slik at den ligger øverst i hele kampanjeperioden.
  2. Om du har delt innhold / en statusoppdatering du synes er verdt at flest mulige får med seg, kan det være lurt og pinne den, slik at om følgere skriver på veggen, så forsvinner ikke ditt innhold nedover, men vil være synlig for også nye lesere.
  • Annonsering på facebook
    Eneste mulighet til å få lede følgere / lesere rett inn på en bestemt fane / applikasjon (som velkommenfane, kampanjefane m.fl.), er å bruke Facebook sine annonseringsmuligheter. En annonse på Facebook kan lede inn til en dedikert fane, skreddersydd til å passe sammen med budskapet i annonsen din. Facebook har gjort flere endringer på sitt annonseringsprodukt, med blant annet Facebook Premium og Facebook Sponsored Stories, og dette er veldig spennende, og kostnadseffektive, muligheter å nå ut til 1) noen av dine “følgere” på facebook som ikke er spesielt aktive på siden din og / eller 2) nå ut til potensielt nye følgere av siden din.

 

Andre muligheter vi nå får med Facebook Timeline;

  • Personlig en-til-en kommunikasjon rett i innboksen til vår følgere. Messenger er en ny funksjon som gir oss muligheten til å svare våre følgere personlig og privat, uten at noen andre kan se innholdet – og eneste forutsetning for å gjøre dette, er at den første kontakten for denne type korrespondanse initieres av følgeren, ikke av oss som bedrift. Dette kan eksempelvis bistå selskaper som bedrifter kundeservice på facebook på en god måte.
  • Facebook introduserer “Offers”, hvor bedriftene kan legge ut en statusoppdatering med et kampanjetilbud til sine følgere. Dette tilbudet kan da følgerene ved noen få klikk få tilsendt til sin telefon eller på epost, og man kan da se for seg gode muligheter for å lage rabattkuponger eller andre kampanjer, på en god og oversiktlig måte. Denne tjenesten er ikke tilgjengelig i Norge enda.
  • For alle som administrerer en facebookside for en bedrift, kommer det flere gode nyheter. Bedre Insights, et eget administrasjonspanel øverst (med nye muligheter og funksjoner) og ikke minst; snart får vi muligheten til å definere administrasjonsrettigheter i inntil 5 ulike nivåer, noe som kan være aktuelt for større selskaper der flere samarbeider om drift av bedriftens facebookside. En har rettigheter til å publisere nytt innhold, en til å svare på kommentarer osv.
  • I tillegg til å få muligheten til å pinne / feste innhold øverst på siden, får vi også muligheten til “å stjerne” enkelte statusoppdateringer. De oppdateringene vil da forstørres og gå over begge kolonnene på facebooksiden til bedriften – og dermed være godt synlig på veggen.

 

Lykke til!